Lespakket

Gratis: De les Knutselen met DNA, kunnen we in de toekomst mensen ontwerpen? voor leerlingen uit groep 7/8 in het Primair Onderwijs en voor leerlingen leerjaar 1/2 in het vmbo – Voortgezet Onderwijs.

De les sluit aan bij kerndoelen voor het PO (Nederlands – Mondeling taalonderwijs en Oriëntatie op jezelf en de wereld – Mens en samenleving) en VO (Nederlands, Mens en Natuur, Mens en Maatschappij). Het lespakket past goed in de lessen maatschappijleer en eventueel biologie.

Lesduur: ongeveer 1 uur, uit te breiden tot 100 (of 2×50) minuten.

Met deze les krijgen leerlingen informatie over het aanpassen van embryo-DNA: wat is DNA ook alweer precies, wat is erfelijkheid, en wat kan er veranderen met de nieuwste wetenschappelijke technieken? Daarnaast krijgen leerlingen de opdracht en begeleiding om hierover zelf hun mening te vormen: wat vinden we er eigenlijk van als het DNA van embryo’s kan worden aangepast? Is dat wenselijk? Of alleen onder bepaalde voorwaarden?

De les Knutselen met DNA, kunnen we in de toekomst mensen ontwerpen? draagt bij aan de DNA-dialoog. De les stimuleert leerlingen na te denken over de kansen en gevaren van het ingrijpen in DNA. Met de les vormen de leerlingen hun mening over het aanpassen van het DNA van een embryo en leren ze hun mening verwoorden en onderbouwen.

Omdat ook de mening van kinderen telt, wordt via een aantal lesonderdelen (anoniem) informatie verzameld. Graag vragen wij u waar dat aangegeven wordt, de feedback van de leerlingen op het digischerm in te vullen. Deze gegevens zullen t/m oktober 2020 worden verzameld en toegevoegd aan de uitkomsten van alle andere gesprekken en debatten die door de DNA-dialoog georganiseerd worden.